Specialistisch onderhoud voor Volkswagen en Audi
Chiptuning voor bijna alle merken
Waarom Hartog-Tuning?
Chiptuning klinkt fantastischer en puberaler dan het is. Een beter woord zou zijn kenveld-optimalisatie, maar dat klinkt niet half zo goed dus houden we het maar zo. Toch is dit exact wat er uitgevoerd wordt bij chiptuning. Het programma in de computer waar uw motor door blijft lopen, dat de schadelijke uitlaatgassen beperkt, het vermogen en koppel regelt, de maximale snelheid begrenst en nog honderden andere belangrijke zaken van uw motor behartigt, wordt aan uw strenge eisen aangepast.

Dat wil zeggen: u tankt niet in het Oostblok waar de brandstof van een mindere kwaliteit is, u vindt dat het niet aan de fabrikant is de maximum snelheid van uw auto te beperken, u heeft wel gevoel voor techniek; de motor hoeft niet beschermd te worden tegen u. Dit zijn allemaal voorbeelden van regelingen die de afdeling ontwikkeling van de fabrikant softwarematig doorvoert om uw auto onder zeer veel verschillende en extreme omstandigheden betrouwbaar te houden.

Wat verandert er bij een chiptuning?

Alleen die waarden die er zorg voor dragen dat uw motor een zo goed mogelijk rendement heeft ZONDER daarbij de mechanische uitersten te overschrijden. De turbodruk wordt iets verhoogt, het inspuitmoment wordt iets vervroegd, de inspuitduur wordt iets verlengd en zo nog een aantal relevante waarden die bij elkaar opgeteld en in een perfecte harmonie soms een vermogens/koppelwinst van 30% op kunnen leveren.

Is dat duur?

30 pk extra...
prijsvoorbeeld: 400 euro...
400 : 30 = 13,4...
13,4 euro voor een extra paard... Niet gek toch?
Onzin uiteraard.
Natuurlijk is de genoemde voorbeeldprijs van 400 euro niet mis, waarom zo veel geld, het klinkt simpel, software eruit, even aanpassen en weer terugzetten. Probeert u het maar niet, u zult begrijpen dat er nogal wat apparatuur voor nodig is om de data te kunnen uitlezen en terugzetten, om de miljarden gegevens te kunnen lezen. Het uitwerken van een bepaald type motor van een bepaald bouwjaar, het testen en aanpassen kan soms dagen duren. Een foutieve waarde programmeren kan betekenen dat uw auto niet meer aanslaat.

Wat een onzin, mijn motor is prima zo!

Waarschijnlijk wel ja, maar het kan beter. Gaat u wel eens met de caravan een helling op en denkt u dan: zozo, dat ging niet vanzelf... Haalt u wel eens een vrachtauto in op een provinciale weg en denkt u halverwege het inhalen als de tegenligger snel dichterbij komt: spannend hoor!... Denkt u wel eens bij het stoplicht naast die Honda Civic met die baseballcap erin: ......
Wat wij proberen te zeggen is dat extra kracht nooit weg is.

Is chiptuning niet slecht voor mijn auto?

Nee, het enige dat slecht is voor uw auto is gebrek aan gezond verstand, moeder natuur en pekel.
Als u meent een formule 1 wagen of een DTM auto terug te krijgen heeft u het mis. Goed uitgevoerde chiptuning is het optimaliseren van uw motorsoftware met respect voor de mechanische begrenzingen van uw motor.

Wat verandert er tastbaar aan mijn auto?

Misschien niets, dat is afhankelijk van het type computer dat in uw auto gemonteerd is.
Is het een 'oudere' auto, dan wordt het regelapparaat gedemonteerd, de chip(s) losgesoldeerd en vervangen of opnieuw geprogrammeerd (dit gebeurt ook als een andere methode onverhoopt niet werkt). Dit is de conventionele manier van het chiptunen. Het kan ook bij bepaalde nieuwere types via de diagnoseaansluiting van uw auto zonder dat er ook maar iets losgehaald wordt. Bij de laatste generaties regelapparaten gebeurt het via rechtstreekse verbindingen op de printplaat. Alle bovenstaande technieken zijn betrouwbaar en goed. Soms kan het alleen niet op de snelle manier en moet alsnog gesoldeerd worden. Hier merkt u verder niets van. Dat is ons bedrijfsrisico, de prijs blijft gelijk.

Kan de originele software weer teruggezet worden?

Ja dat kan.
Mocht u bijvoorbeeld de auto weer origineel willen verkopen is de software weer terug te plaatsen tegen een geringe vergoeding, geen probleem. De software van uw regelapparaat wordt door ons bewaard, u kunt uiteraard een kopie van ons krijgen.

Wat betaal ik hiervoor?

Benzine tot 250pk tot 2 jaar oud 600,-
Benzine 250 pk + tot 2 jaar 650,-
Benzine tot 250pk ouder dan 2 jaar 450,-
Benzine 250 pk + ouder dan 2 jaar 500,-

Diesel tot 2 jaar oud 500,-
Diesel ouder dan 2 jaar 400,-

Er zijn uitzonderingen, auto's met een dubbel of erg lastig (bereikbaar) motormanagement bijvoorbeeld, daar zijn afwijkende prijzen voor. Neemt u derhalve altijd contact met ons op voor de exacte prijs en mogelijkheden, aan de bovenstaande prijzen kunt u geen rechten ontlenen.

Een voorbeeld: Audi A8 4.2TDI 2010 350pk/800Nm kost 750,-

Als u geinteresseerd bent in een optimalisatie kunt u het beste even een mail sturen met de specificaties / kenteken van uw auto.

Dus dit is een wondermiddel?

De wet van behoud van ellende luidt; geen voordelen zonder nadelen!
Op het moment dat uw motor over 30pk extra beschikt, zal dit vermogen via de koppeling, versnellingsbak en banden overgedragen worden aan het wegdek als u het aanspreekt. Dit zal gepaard gaan met een versnelde slijtage aan deze delen, met name de koppeling kan hier moeite mee hebben en zal sneller slijten. Wij realiseren ons dat dit geen goed verkoopargument is, u zult dit ook niet snel van een ander bedrijf horen, maar het is wel de waarheid!

Dus als ik 30% meer vermogen heb is mijn koppeling 30% sneller versleten?

Nee, het zal alleen sneller slijten op het moment dat u die 30% extra aanspreekt, dus tijdens volgas accelereren.
Als u 140 of 240 km/u constant over de snelweg rijdt belast u de koppeling, versnellingsbak en banden niet extra, dus het valt enorm mee en waarschijnlijk zult u het nooit merken, maar ik wil het wel gezegd hebben en het geldt voor elke vorm van het sneller maken van motoren. Had u een sterkere motor besteld voor uw auto, bijvoorbeeld een 150pk ipv. een 110pk had deze waarschijnlijk een sterkere koppeling gemonteerd gehad die deze 40 pk aan zou kunnen zonder sneller versleten te zijn... Dan begrijpt u meteen waarom een sterkere motor bij de fabrikant 5000 euro extra kost en bij chiptuners soms een tiende van die prijs, onder andere door deze maatregelen, en omdat ze liever meer geld aan u verdienen uiteraard!

Stijgt het verbruik?

Bij een ongewijzigde (behouden) rijstijl zal het verbruik zelfs dalen, gaat u die extra pk`s benutten zal het gelijk blijven om de simpele reden dat er na tuning efficienter met de brandstof omgegaan wordt.

Garantie?

U krijgt 3 jaar garantie op de hard-en software, de chip die (eventueel) vervangen wordt is bijna altijd van hetzelfde merk als de fabrikant gebruikt en zal dus ook geen problemen geven.

Veelgestelde vragen:

Ik heb een Audi met een Multitronic aandrijving, ofwel traploze automaat, kan deze ook getuned worden?
Technisch wel, maar wij doen het niet omdat dit type bak niet bestand is tegen een hoog koppel en op zich al storinggevoelig genoeg is, wij raden het met klem af.

Ik heb zelf/door een ander bedrijf mijn motor aan laten passen mechanisch, zoals andere turbo, injectoren, uitlaat, spruitstukken, nokkenassen e.d., kunnen jullie de software aanpassen aan deze aangepaste hardware?
Nee, dit doen we alleen bij door ons in de werkplaats omgebouwde projecten.

Chiptuningconfigurator/verschillen in opbrengst tuning verschillende tuners, hoe zit dat?
Veel chiptuners hebben een keurig overzicht op merk/model met bijbehorende vermogenswinsten en lovende woorden van "echte" klanten. Daar hebben wij bewust niet voor gekozen.
Natuurlijk is het heerlijk overzichtelijk om direct de resultaten en prijzen onder elkaar te kunnen zien, met als kers op de taart nog een paar enthousiaste gebruikerservaringen van andere klanten die het naar volle tevredenheid eerder uit hebben laten voeren bij het betreffende bedrijf, het leest lekker weg, doet het goed om het bij het thuisfront te verkopen en trekt u zelf ook sneller over de streep.

De gebruikerservaringen zijn vooral zelf bedacht, gecensureerd en geselecteerd, dat weet u waarschijnlijk zelf ook wel, zo na´ef bent u waarschijnlijk niet. Zo werkt het ook met artikels in zogenaamde vakbladen, redactionele stukken zijn "cadeautjes" van het betreffende blad i.c.m. een advertentiepakket, het is ons ook zo vaak op die manier aangeboden, zo werkt het op internetfora ook. Er is weinig echt en u moet als consument door al deze valkuilen de juiste beslissing nemen.

De automatische "winstberekenaars" op de sites zijn vaak een percentageberekening; overal ongeveer 30% op en klaar. Klinkt goed, verkocht. Soms nog met een "echte" vermogensgrafiek die als bewijsmateriaal wordt gezien. Deze grafiek moet als objectief worden gezien en alle genoemde getallen onderbouwen. Deze grafieken zijn soms door iemand getekend in paint, soms in photoshop en vaak door middel van instellingen in de set-up van de software van de gebruikte rollenbank gefingeerd. Wij hebben alle rollenbanken bekeken in aanloop naar de aanschaf van onze huidige, naar de mogelijkheden gevraagd enzovoorts.
Alle aanbieders van vermogenstestbanken beginnen nadat ze gevraagd hebben naar waar hij voor gebruikt gaat worden over hoe eenvoudig het is om resultaten te be´nvloeden. Dat zegt veel over de branche helaas.
Wij hebben ook een rollenbank, deze gebruiken we op verzoek bij een tuning en voor onderzoek. Wij kunnen wel zeggen dat we deze "eerlijk inzetten", maar u hoeft mij niet te geloven, wij verkopen toch al geen tuning vanwege de hoogste cijfers.

Bijna alle tuningbedrijven bestaan vanwege goede reclamecampagnes via Google en ongeloofwaardige winstopgaven, heb je op je gelikte site die als eerste opduikt via Google staan dat je 50pk winst kan boeken en je concurrent heeft 40pk staan en komt op pagina 2 naar voren, dan heb je 90% van de klanten binnen, zo werkt het.

Tunen is het perfect afstemmen van winst in vermogen en koppel bij een zo laag mogelijk brandstofverbruik met inachtneming van de mechanische beperkingen. Het is voor een tuner niet moeilijk om uit een bepaalde motor 40pk en 60Nm extra te halen in plaats van van 30pk en 50Nm, de hoeveelheid is zelden een probleem. Waar het om gaat is dat je heel goed weet/meet/onderzoekt waar de zwakke schakels zitten en daar rekening mee houdt. Soms kan een versnellingsbak niet meer koppel aan, een turbo geen hogere uitlaatgastemperatuur aan, is een drijfstang niet sterk genoeg, dat zijn zaken waar een goede tuner rekening mee houdt.
De meesten verkondigen dat van alle merken te weten, kunnen alle auto's/motoren/vrachtwagens tunen, met de hoogste winsten tunen en zijn scherp geprijsd en na een half uur klaar. U gelooft dit allemaal nog?

Tunen doe je altijd op maat, alle motoren zijn verschillend en hebben verschillende mogelijkheden (vandaar geen configurator), je kunt niet alle auto's tunen, de meeste tuners hebben niet eens ervaring met motoren of zelfs maar geschikte diagnose-apparatuur. Je kunt geen auto's tunen als je geen uitgebreide mechanische ervaring hebt, als je dat doet dan ben je klakkeloos waarden aan het verhogen zonder flauw benul en exact zo worden de meeste auto's getuned. Hier komt de slechte naam vandaan die tuning vaak heeft.

Wij hoeven gelukkig niet mee te doen aan dit spelletje, wij hebben geen reclamebudget, geen zelfgemaakte gebruikersrecensies, geen lijsten met onmogelijke getallen, staan nooit in het maandelijkse tuningmagazine en hebben geen commerciŰle mannetjes op internetfora spammen.

U krijgt bij ons een antwoord op maat, geen onhaalbare of gevaarlijke opgaven. Wij tunen ook lang niet alle auto's en hebben ook geen noodzaak om aan iedereen een tuning te verkopen, als we morgen stoppen met tunen dan bestaan we over 5 jaar evengoed nog, het moet voor ons niet. U krijgt bij ons een eerlijke tuning, die is niet altijd spectaculair en leuk voor op verjaardagen, maar wel het meest verantwoord hoogst haalbare zonder praatjes.
Dat is altijd nog beter dan een motor die stuk gaat of 100pk winst op papier en 15 in de praktijk.


Vervalt de fabrieksgarantie als ik mijn auto laat tunen indien deze nog van toepassing is en is de tuning zichtbaar voor de autofabrikant of dealer?
Ja, dat is het helaas altijd bij de meeste merken, ook al is onze tuning van de hoogst mogelijke kwaliteit en op duurzaamheid getest, het kan zijn dat er iets aan de auto en dan met name de aandrijflijn mankeert, waardoor u naar de dealer terug wilt om dit kostenloos binnen de garantietermijn te laten repareren.
Wat de oorzaak van de eventuele klacht is (99% van de auto' s mankeert uiteraard niets, maar soms zijn er constructiegebonden afwijkingen of productiefouten), is niet eens belangrijk, in principe heeft de fabrikant het recht een garantieclaim af te wijzen omdat er aan de auto gemodificeerd is, dit gaat op voor alle aanpassingen; andere wielen, radio, dakdragers, ruitenwissers, ruitblindering, uitlaat, enz., als het enigszins relevant is staat een fabrikant in z'n recht om een garantieaanvraag af te wijzen.
Juist omdat de meeste auto' s niets mankeren de eerste jaren is dit in de praktijk nooit een probleem geweest, maar kan het theoretisch wel, een professioneel uitgevoerde tuning draagt uiteraard bij aan het voorkomen van problemen.

Bij de meeste merken werkt het zo dat op het moment van diagnose, of soms zelfs inleveren van de sleutel, een datapakketje met belangrijke informatie zonder tussenkomst van de dealer naar een database van de fabrikant wordt verzonden, met daarin het chassisnummer van uw auto en een aantal belangrijke gegevens, zoals belastingen, toerentallen, kilometers, waarschuwingen die genegeerd zijn enz..

Op het moment van grote of herhaaldelijke schade kan men bij de fabrikant deze database raadplegen en kijken of u de auto wel "fatsoenlijk" gebruikt, want ook dit kan reden zijn uw garantieaanvraag te weigeren, bijvoorbeeld als u vaak met erg hoge toerentallen rijdt bij koude motor, of een oliedruksignaal negeert, maar ook als de data in de ecu aangepast is.

Ook al beweren de meeste tuners dat hun software onzichtbaar is... het is onmogelijk. Punt.

Fabrieksgarantie overnemen is derhalve een loos begrip, ook al verkoopt dit met bovenstaande informatie goed, maar denk niet dat u de motor van uw auto bij de lokale dealer kunt laten vervangen wegens problemen zoals dit "normaal" het geval is en u dan naar uw tuner kunt gaan om dit even te laten betalen/vergoeden. Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo...

Een mooi alternatief is de garantieverzekering; voor 250,- per jaar kunt u bij ons (als tussenpersoon voor NSA garantie, een grote verzekeringsmaatschappij) een tuninggarantiepolis afsluiten, deze dekt eventuele schade aan de aandrijflijn gedurende een jaar en kan telkens verlengt worden tot 5 jaar max. Dit is tevens een mooie aanvullende garantie, ook hier kunt u niet zomaar facturen inleveren uiteraard maar verloopt de afhandeling van een eventuele schade via ons/NSA, dit zijn uiteraard grote uitzonderingen, de eerste claim via ons moet na 10 jaar nog komen, zie het als een zekerheid.

Ik heb een diesel en wil dat jullie de EGR klep dichtzetten, kan dat?

EGR= Exhaust Gas Recirculation, het inbrengen van uitlaatgassen in het inlaattraject. AGR in het duits. UGR in het nederlands.

Technisch geen enkel probleem om te doen en in sommige gevallen doen we dat ook.
Bij hardnekkige klachten, motoren die veel stationair draaien op fabrieksterreinen bijvoorbeeld kan dat een oplossing zijn, in alle andere gevallen heeft het geen meerwaarde en alleen maar nadelen om de EGR buiten werking te zetten:

De EGR vervuilt de inlaat, correct. Maar in de praktijk is deze vervuiling, zelfs bij half dichtgekoekte inlaatbuizen geen probleem, de maatvoering is hierop afgestemd, als de inlaat schoon is loopt de motor doorgaans niet beter/schoner/sneller of anders, wij hebben getest en gemeten op de rollenbank, je merkt er niets van. Veel mensen hebben wel die indruk nadat ze de hele inlaat met een borsteltje hebben schoongemaakt, maar dat zal in de meeste gevallen een psychologische oorzaak hebben; je hebt er veel werk aan gehad, dus werkt het en merk je het. Je wilt het graag merken.

De EGR zorgt ervoor dat de motor sneller opwarmt. De EGR verwarmt het koelwater, bij de moderne diesels eigenlijk onontbeerlijk.

De EGR zorgt voor een betere regeneratie van het diesel roetfilter, zonder EGR gaat dit lastiger en soms zelfs niet.

De EGR zorgt voor een stillere motorloop.

De EGR zorgt voor minder uitstoot, met name de scherp ruikende stank van oude diesels. EGR uit is stank terug, niet prettig.

De EGR is goed voor het milieu.

Wij zien bij normale personenwagens geen enkele reden om de EGR dicht te zetten, laat u niet gek maken door de meest waanzinnige verhalen en adviezen op internet, de EGR is zelden een probleem. Het beste is dan deze te repareren, niet wegschrijven.

Ik heb nog een vraag!

Stuurt u gerust een mail, of bel ons.